Az elektronikus megfigyelőrendszer működéséről és a személyes adatok kezeléséről szóló szabályzat
I. Fejezet – Általános rendelkezések
A szabályzat célja az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 általános adatvédelmi rendelete (a továbbiakban: GDPR), az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.), illetve a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvény (a továbbiakban: Szvtv.), valamint a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény rendelkezéseivel való összhang megteremtése a biztonsági kamerák üzemeltetésével együtt járó adatkezelések során.
A szabályzat a Nemzet Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság a munkahelyi adatkezelések alapvető követelményeiről szóló tájékoztatójára és a Nemzet Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság a munkahelyen alkalmazott elektronikus megfigyelőrendszer alapvető követelményeiről szóló ajánlására figyelemmel készült.
A szabályzat személyi hatálya kiterjed a Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatti osztatlan közös tulajdonú ingatlanon tartózkodó valamennyi személyre (tulajdonosok, munkavállalók, ügyfelek, szerződéses partnerek, udvarra belépő egyéb személyek, stb.).
A szabályzat tárgyi hatálya az AGROPRIM Kft. (a továbbiakban: Társaság), mint a Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatti osztatlan közös tulajdonú ingatlan üzemeltetője által a Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatti osztatlan közös tulajdonú ingatlan területén üzemeltetett biztonsági kamerákkal kapcsolatos adatkezelésre és az érintettnek az adatkezeléssel együtt járó jogai gyakorlásának biztosítására terjed ki.
a) a területrész igénybevétele, használata a személy- és vagyonvédelmi tevékenységet folytató által őrzött magánterület nyilvános részén folyó tevékenységhez szervesen kapcsolódik, annak folyamatosságát, segítését szolgálja, vagy
b) a megbízó (megrendelő), avagy a magánterület nyilvános részét igénybe vevő közönség ingóságainak elhelyezésére szolgál (Szvtv. 74. § 11. pont);
Egyebekben a Kamera Szabályzatban használt fogalmak jelentése megegyezik a fenti jogszabályok értelmezési rendelkezéseiben írt meghatározásokkal.
Az érdekmérlegelési teszt eredményeképpen akkor lesz jogalapja a kamerás megfigyelőrendszer útján végzett adatkezelésnek, amennyiben fontosabb az ehhez kapcsolódó vagyonvédelmi/üzleti/társasági érdek, mint az érintettnek a személyes adatainak védelméhez fűződő joga.
Az érdekmérlegelési teszt lépései minden egyes kameránál:
II. Fejezet – Különös szabályok
A Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatti osztatlan közös tulajdonú ingatlanon végzett kamerás megfigyelés keretében készült mozgóképfelvétellel összefüggő adatkezelés jogalapja – kötelező adatkezelés hiányában – az érintett hozzájárulása, mely ráutaló magatartással kerül kinyilvánításra azon érintettek estében, akik a Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatti osztatlan közös tulajdonú ingatlan területére önként, szabad akaratukból lépnek be, vagy az épületegyüttes területét, bejáratát közvetlenül megközelítik. Ezen jogalap alkalmazásának feltétele a területre/ a kamera látószögébe való belépés előtti tájékoztatás az adatkezelésről. A 16. életévét be nem töltött kiskorú személy esetén a hozzájárulást a szülői felügyeletet gyakorló szülő adja meg ráutaló magatartással a fenti feltétel teljesülése esetén.
Amennyiben az érintett területre való belépését jogos érdeke kívánja meg, úgy az adatkezelés jogalapja az érdekmérlegelési teszt alapján megállapított társasági jogos érdek.
Az érintett részére az adatkezelése megkezdése előtt az alábbiakról kell előzetesen, az érintett számára hozzáférhető módon, írásban tájékoztatást nyújtani:
7. A Kamera rendszer felépítése
A Kamera rendszer a Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatti osztatlan közös tulajdonú ingatlan területen kihelyezett kamerákból, illetve a központi adatrögzítő egységből áll. A telepített kamerák elhelyezkedését kameratérkép rögzíti (2. számú melléklet). A kameratérkép szintén tartalmazza az egyes kamerák látószögének leírását. A kamerák elhelyezkedésének és látószögének meghatározása a kamera rendszer üzemeltetésével elérni kívánt célnak (élet és testi épség védelme, vagyonvédelem) megfelelően – a jogszabályi korlátozások figyelembevételével – történt. A kamerák elhelyezésének nem célja a munkavállalók munkavégzésének ellenőrzése és ilyen célra a kamerák nem használhatók. A munkavállalók jogainak biztosítása érdekében a kamerák képének azon része, amelyen a munkavállalók a munkaközi szünet eltöltése közben láthatók lennének (dohányzásra kijelölt hely), maszkolásra került, így az itt zajló eseményeket a kamerák nem rögzítik. A Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatti osztatlan közös tulajdonú ingatlanon kívül lévő közterület szintén kimaszkolva kerül felvételre, így adatrögzítés nem történik. A kamera rendszer csak képfelvételt rögzít, hangfelvétel rögzítésére nem alkalmas.
A Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatti osztatlan közös tulajdonú ingatlanon lévő épületeken kihelyezett tájékoztató hívja fel a területre belépők figyelmét a kamerás megfigyelésre, illetőleg az adatkezelés rendjére (1. számú melléklet).
A megfigyelt területek állapotának, helyzetének áttekintése, illetve riasztások ellenőrzése céljából az AGROPRIM Kft. által üzemeltetett porta- és biztonsági szolgálat munkatársai jogosultak a kamerák által közvetített élőkép megtekintésére.
A kamera rendszer telephelyen kívüli helyszínről is elérhető, a csatlakozás jelszóval biztosított. A hozzáféréssel rendelkezők a jelszót kötelesek bizalmasan kezelni, azt harmadik személy részére nem tehetik hozzáférhetővé. A kamera rendszer megtekintése során úgy kell eljárni, hogy az eszköz monitorját csak az arra jogosultak láthatják.
8. A kezelt adatok köre, a tárolás időtartama és helye
8.1. Az épületeken elhelyezett kamerák mozgóképet rögzítenek és folyamatosan üzemelnek. A kamerák hangot nem rögzítenek.
8.2. A felvételek tárolásának ideje a rögzítéstől számított 15 nap, melynek elteltével a felvételt automatikusan törölni kell.
8.3. A tárolás helye az Adatkezelő szerverei, melyek a Budapest, XI. kerület, Budafoki út 59. szám alatt találhatóak.
9. A felvételekhez hozzáférésre jogosult személyek
A felvételekhez hozzáférésre jogosult személyek:
Valós idejű mozgóképfelvétel megtekintésére jogosult:
Rögzített mozgóképfelvétel megtekintésére jogosult:
A beosztás, feladatkör megszűnése esetén a jogosultságot haladéktalanul vissza kell vonni. A hozzáférést és ennek megszüntetését az AGROPRIM Kft. egyik erre kijelölt munkatársa biztosítja, és egyidejűleg dokumentálja.
A hozzáférésre jogosult beosztásokat és munkaköröket az érintetteknek szóló adatkezelési tájékoztatóban közzé kell tenni.
10. A felvételek felhasználása, továbbítása
10.1. A rögzített vagy valósidejű mozgóképfelvételt a hozzáférésre jogosult személyek tekinthetik meg.
10.2. A rögzített felvétel megtekintésének helyét, időpontját, időtartamát, célját, a megtekintő(k) nevét, beosztását és a megtekintett felvétel azonosításra alkalmas módon való feltüntetését jegyzőkönyvben kell rögzíteni. Az ezen adatokat igazolható módon tartalmazó elektronikus nyilvántartás is jegyzőkönyvnek minősül.
10.3. A rögzített képfelvételeket bűncselekmény vagy szabálysértés gyanúja, egyéb bírósági vagy közigazgatási eljárás esetén lehet a nyomozó vagy a közigazgatási hatóság, illetve más bíróság részére átadni. Az adattovábbítás tényét, annak pontos tárgyát, jogalapját, időpontját, a megkereső (címzett) nevét dokumentálni kell.
10.4. A felvétel továbbítására kizárólag a Társaság ügyvezetője engedélyével kerülhet sor.
10.5. A kamerás megfigyelőrendszer működtetésének nem célja a munkavállalók ellenőrzése, munkaintenzitásuk figyelemmel kísérése, azonban a felvétel munkabaleset kivizsgálásához, fegyelmi eljáráshoz a tényállás felderítése érdekében felhasználható. A munkáltató a munkavállalót csak a munkaviszonnyal összefüggő magatartása körében ellenőrizheti. A munkavállaló magánélete nem ellenőrizhető.
11. A kamerák elhelyezése
11.1. A biztonsági kamerákat a Társasághoz tartozó kültéri részeken lehet működtetni, így különösen bejáratnál, udvarokban, parkolóban, tárgyi eszközök, készletek raktározására szolgáló helyiségekben. A kamerák helyét az ügyvezető határozza meg.
11.2. A kamerák működtetését a falon, a kamera legfeljebb 2 méteres körzetében elhelyezett piktogram jelzi. Rejtett kamera nem üzemeltethető.
11.3 Nem irányul kamera olyan helyre, ahol a megfigyelés az emberi méltóságot sérti, különösen az épület előtti dohányzásra kijelölt helyen történtek megfigyelésére.
11.4. A kamera látószöge nem irányul dolgozói munkaállomásra, a közterületre is irányuló látószög közterületre eső része maszkolásra került. A kamera látószöge irányulhat az ügyfélfogadást rendszeresen végző dolgozói munkaállomással közvetlenül határos ügyfélfogadásra szolgáló területre.
11.5. A biztonsági kamera által felvett kép felbontása a kamerás biztonsági rendszer működtetésének céljához igazodik. A kamerát az arányosság elvére figyelemmel a cél eléréséhez szükséges legkisebb felbontásra kell beállítani.
12. Alapvető adatbiztonsági intézkedések
12.1. Az élő képfelvétel megtekintésére szolgáló monitort úgy kell elhelyezni, hogy illetéktelen személy ne láthassa a kameraképet, ennek érdekében a monitort lehetőség szerint elzárt, kulccsal vagy biztonsági kóddal nyitható helyiségben célszerű elhelyezni. (Abban az esetben, ha a monitor zárt helyiségben elhelyezése nem lehetséges és a biztonságért felelős személy a pultot őrizetlenül hagyja, ki kell jelentkeznie a kameraszoftverből vagy zárolnia kell a képernyőképet.)
12.2. Képernyőképről további felvétel, ideértve a más eszközzel (pl. telefon) készített felvételt is, nem készíthető.
12.3. A felvételekhez való hozzáférést (hozzáférő személye, megtekintés időpontja és oka, az esetleges másolatkészítés megtörténte és indoka) naplózni kell.
12.4. A felvételekről biztonsági mentés készül, melynek tárolási ideje azonos az eredeti képfelvétel megőrzési idejével.
12.5. Az adatvédelmi incidenst az Adatkezelő köteles indokolatlan késedelem nélkül, és ha lehetséges, legkésőbb a tudomásszerzést követően 72 órával bejelenteni elektronikusan a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (a továbbiakban: NAIH) felé, kivéve, ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően nem jár kockázattal a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve. A bekövetkezett adatvédelmi incidenst az azt felismerő személynek haladéktalanul jeleznie kell az ügyvezető, az adatfeldolgozó és az erre kijelölt/informatikai munkatárs felé, aki bejelenti az incidenst.
12.6. Az ügyvezető az incidens tudomására jutását követően haladéktalanul megteszi azon technikai, szervezési intézkedéseket, amelyek az adatvédelmi incidens orvoslására, illetve az okozott hátrány enyhítésére alkalmasak.
12.7. Az incidens bejelentése történhet a NAIH-nak címzett postai vagy az ugyfelszolgalat@naih.hu címre küldött elektronikus levélben, melyhez a NAIH honlapjáról (https://naih.hu/adatvedelmi-incidensbejelento-rendszer) letölthető a bejelentő nyomtatvány, illetve a NAIH által erre a célra létrehozott, szintén a NAIH honlapjáról elérhető bejelentő felületen (https://dbn-online.naih.hu/public/login). Ha a bejelentés nem történik meg 72 órán belül, mellékelni kell hozzá a késedelem igazolására szolgáló indokokat is. Amennyiben az incidens az adatfeldolgozó tevékenységi körén belül valósul meg, az adatfeldolgozó azt az arról való tudomásszerzését követően indokolatlan késedelem nélkül bejelenti az ügyvezetőnek.
Ha az adatkezelő már ésszerű mértékű bizonyossággal bír az incidens bekövetkeztéről, de még nem rendelkezik minden információval azzal kapcsolatban, a 72 órás határidő betartása érdekében érdemes a szakaszos bejelentés lehetőségével élni, mivel ezek a bejelentés pillanatában nem ismert információkkal később kiegészíthetőek, helyesbíthetőek, illetve módosíthatóak.
12.8. Ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően az érintettet megillető valamely alapvető jog érvényesülését lényegesen befolyásoló következményekkel járhat, az érintettet az adatvédelmi incidensről haladéktalanul tájékoztatni kell.
III. Fejezet – Az érintett joggyakorlásának biztosítása
13. A hozzáféréshez való jog
13.1. Az érintett jogosult személyes adatainak kezeléséről, a kezelés céljáról, jogalapjáról, időtartamáról, a megőrzési időtartam meghatározásának szempontjairól, a személyes adatait érintő adatvédelmi incidens körülményeiről, hatásairól, a megtett intézkedésekről, az adattovábbítás jogalapjáról és céljáról, az adattovábbítás címzettjeiről, az érintett jogairól, a joggyakorlásról, a jogérvényesítés módjáról tájékoztatást kérni. A kérelmet a 3. melléklet szerinti nyomtatványon is előterjesztheti. Részére az ügyvezető vagy az általa kijelölt személy a benyújtástól számított legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban 10 napon belül közérthető formában, az érintett erre irányuló kérelmére írásban, a kérelem elektronikus benyújtása esetén elektronikus úton ad tájékoztatást.
13.2. A kérelem előterjesztését elősegítő nyomtatvány az AGROPRIM Kft. által üzemeltetett Portán, az AGROPRIM Kft. székhelyén és a Társaság honlapján (https://www.agroprim.hu) egyaránt elérhető.
13.3. A Társaság az érintett 3. melléklet szerinti személyes adatait a kérelem elbírálása és annak későbbi bizonyíthatósága érdekében az érintett hozzájárulása alapján 5 évig kezeli. Amennyiben nem adott hozzájárulást az érintett az adatkezeléshez, úgy jogos érdeke alapján jogosult a Társaság az adatkezelésre.
14. Az adatkezelés korlátozásához (zároláshoz) való jog
14.1. Az érintett a képfelvétel készítésétől számított 3 munkanapon belül jogos érdeke esetén az ok feltüntetésével kérheti a felvétel zárolását. A kérelmet haladéktalanul – még az automatikus törlés előtt – be kell mutatni az elbírálásra jogosultnak.
14.2. A kérelem jogszerűsége és megalapozottsága esetén az érintett felvételrész későbbi visszanézhetőségét biztosítani kell. Az érintett felvételrészt a Társaság az adatkezelés korlátozott jellegének egyértelmű feltüntetésével megjelöli, és annak az egyéb adatoktól elkülönített tárolását biztosítja.
14.3. A zárolás addig tart, amíg az érintett által megjelölt indok szükségessé teszi az adatok tárolását és a törlésnek nincs helye.
14.4. A kérelem a 3. mellékletben szereplő nyomtatvány megfelelő kitöltésével is előterjeszthető, azt az érintett személyesen vagy elektronikusan is benyújthatja. A kérelemről az ügyvezető vagy az általa kijelölt személy dönt. Amennyiben a kérelmet nem teljesíti, annak indokairól a benyújtástól számított legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban 10 napon belül közérthető formában, az érintett erre irányuló kérelmére írásban, a kérelem elektronikus benyújtása esetén, elektronikus úton ad tájékoztatást.
14.5. A Társaság az érintettnek a 3. melléklet szerinti személyes adatait a kérelem elbírálása és annak későbbi bizonyíthatósága érdekében az érintett hozzájárulása alapján 5 évig kezeli. Amennyiben nem adott hozzájárulást az érintett az adatkezeléshez, úgy jogos érdeke alapján jogosult a Társaság az adatkezelésre.
15. A betekintéshez való jog
15.1. Az érintett a képfelvétel keletkezésének időpontjától számított 3 munkanapon belül kérheti, hogy a róla készült felvételekbe betekinthessen. A kérelmet a 3. mellékletben szereplő nyomtatvány megfelelő kitöltésével is előterjesztheti. A kérelemről az ügyvezető vagy az általa kijelölt személy dönt. A kérelemről való döntésig a személyes adat nem törölhető, ennek megakadályozása érdekében a kérelmet haladéktalanul be kell mutatni az elbírálásra jogosult személynek. A betekintést munkaidőben, előre egyeztetett időpontban, a kérelem beérkezésétől számított 10 napon belül kell biztosítani.
15.2. Az érintett a képmását tartalmazó mozgóképfelvételről a 15.1. pontban foglaltak szerint abban az esetben kérhet másolatot, amennyiben más érintettek jogait az nem érinti hátrányosan.
15.3. A Társaság az érintett 3. melléklet szerinti személyes adatait a kérelem elbírálása és annak későbbi bizonyíthatósága érdekében az érintett hozzájárulása alapján 5 évig kezeli. Amennyiben nem adott hozzájárulást az érintett az adatkezeléshez, úgy jogos érdeke alapján jogosult a Társaság az adatkezelésre.
16. A tiltakozáshoz való jog
16.1. Az érintett jogosult az ügyvezetőhöz címzett levélben vagy elektronikus levélben az adatkezelés ellen tiltakozni, amennyiben az adatkezelés jogalapja a Társaság jogos érdeke. A kérelmet az érintett a 3. mellékletben szereplő nyomtatvány megfelelő kitöltésével is előterjesztheti.
16.2. A kérelemről az ügyvezető vagy az általa kijelölt személy 10 napon belül dönt. A kérelem elutasítását a Társaság indokolni köteles, a döntés meghozataláig az adatot a Társaság zárolja. Az adatkezelés elleni tiltakozás és az erről való döntés a képfelvétel automatikus törlését nem akadályozza.
16.3. Az érintettnek a tiltakozáshoz kapcsolódó személyes adatait a Társaság a kérelem elbírálása és annak későbbi bizonyíthatósága érdekében az érintett hozzájárulása alapján 5 évig kezeli. Amennyiben nem adott hozzájárulást az érintett az adatkezeléshez, úgy jogos érdeke alapján jogosult a Társaság az adatkezelésre.
17. A törléshez való jog
17.1. Az érintett kérheti, hogy a személyes adatait tartalmazó felvételt törölje a Társaság, ha kezelése jogellenes. A kérelmet az érintett a 3. mellékletben szereplő nyomtatvány megfelelő kitöltésével is előterjesztheti. A kérelemről az ügyvezető vagy az általa kijelölt személy 10 napon belül dönt. A kérelem elutasítását indokolni köteles.
17.2. Az érintett 3. melléklet szerinti személyes adatait a Társaság a kérelem elbírálása és annak későbbi bizonyíthatósága érdekében az érintett hozzájárulása alapján 5 évig kezeli. Amennyiben nem adott hozzájárulást az érintett az adatkezeléshez, úgy jogos érdeke alapján jogosult a Társaság az adatkezelésre.
18. A jogorvoslat, az érintett jogérvényesítésének további lehetőségei
18.1. Az érintett személyes adatai védelméhez fűződő jogának a kamerás megfigyelőrendszer üzemeltetése során történő megsértése és az ezzel kapcsolatos joggyakorlás kapcsán történt jogsértés esetén jogorvoslatért az Infotv. 23. §-ának rendelkezései szerint bírósághoz fordulhat.
18.2. Az érintett jogosult a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (1055 Budapest, Falk Miska utca 9-11., Telefon: +3613911400 Fax: +3613911410, email: ugyfelszolgalat@naih.hu) is bejelentéssel élni az Infotv. 22. §-ában foglalt rendelkezések szerint.
20. Hatálybalépés
A Szabályzat 2021. október 1-én lép hatályba.
Budapest, 2021. szeptember 30.